اخبار و اطلاعیه ها

بوستر پمپ چیست و چه انواعی دارد؟

انتشار: یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ بازدید: ۱۸۳ بار

-

اگر میخواهید به خوبی بدانید بوستر پمپ چیست و با انواع آن از نظر دور ثابت و دور متغیر و از نظر کارایی آبرسانی و آتش نشانی آشنا شوید با این مقاله همراه ما باشید

بوستر پمپ چیست و چه انواعی دارد؟

آیا شما تا به حال با فشار و حجم کم آب در ساختمان خود مواجه شده‌اید؟ چه راه حلی برای آن اندیشیده‌اید؟ آیا تا به حال نام بوستر پمپ را شنیده‌اید؟ بوستر پمپ چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟ برای ساختمان‌های مسکونی، تجاری و... که با فشار کم آب دست و پنجه نرم می‌کنند و قادر نیستند که حتی کارهای روزمره و ساده خود را به دلیل فشار و حجم کم آب انجام دهند، خرید بوستر پمپ و نصب آن یک راه حل بسیار مناسب است.

بوستر پمپ دستگاهی است که از ترکیب چند پمپ آب کوچک تشکیل شده است که به صورت موازی به یکدیگر متصل شده‌اند. این محصول در مواقعی به کار می‌رود که در سیستم آبرسانی نیاز به افزایش فشار و دبی آب باشد. به عنوان مثال در ساختمان‌های پرمصرف و ساختمان‌های چند طبقه با واحدهای زیاد که جریان آب متغیر و ناپایدار است و فشار آب شهری جوابگوی نیاز ساکنین نیست، احتیاج به نصب بوستر پمپ است. بنابراین وظیفه این دستگاه افزایش فشار و جریان آب است. در حقیقت این محصول نقش مهمی را برای رساندن فشار آب به سطح مورد نیاز ایفا می‌کند. برای آشنایی با بوستر پمپ و انواع بوستر پمپ در ادامه با مجموعه رایکا همراه باشید.

بوستر پمپ چیست

دلایل افت فشار آب

پیش از آنکه به بررسی دقیق بوستر پمپ بپردازیم و بدانیم که پوستر پمپ چه انواعی دارد، بهتر است با دلایل رایج و متداول افت فشار آب آشنا شویم. دلایل بسیاری برای مشکلات کم شدن فشار آب در ساختمان وجود دارند. در حالت کلی قدیمی بودن لوله‌های آب، کاهش فشار آب شهری، خرابی شیرها و اتصالات، پوسیدگی یا شکستگی بخشی از مسیر لوله کشی، انشعابات نادرست، جرم گرفتگی و رسوب در لوله، زنگ زدگی لوله آب، تنظیم کننده فشار آب معیوب، نشتی یا ترکیدگی لوله‌ها و... دلایلی هستند که باعث کاهش فشار آب می‌شوند.

از رایج‌ترین دلایل برای کاهش فشار آب، فشار کم آب شهر، استفاده از لوله‌های کوچک، فاصله زیاد از منبع آب هستند. آنچه اهمیت دارد این است که با خرید بوستر پمپ می‌توان مشکلات رایج افت فشار را از بین برد.

فهرست مقاله

 

بوستر پمپ چیست

بوستر پمپ دستگاهی است که برای تامین آب پرفشار و پر حجم در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این محصول حجم و فشار آب را افزایش می‌دهد و فشار آب مطلوب برای ساختمان را تامین می‌کند. در حالت کلی باید بدانید که استفاده از این دستگاه در ساختمان‌های بلند که واحدهای زیادی دارند، لازم است زیرا با وجود این دستگاه، آب در بالاترین طبقات ساختمان نیز با حجم قابل قبولی در دسترس خواهد بود.

بنابراین در پاسخ به این سوال که بوستر پمپ چیست می‌توانیم بگوییم بوستر پمپ دستگاهی است که از چند پمپ که به صورت موازی به هم متصل شده‌اند، تشکیل شده است. از آنجا که ما معمولاً با کم و زیاد شدن فشار آب در لوله‌های شهری مواجه هستیم، این دستگاه برای تنظیم فشار آب مصرفی لوله‌ها استفاده خواهد شد.

کاربرد بوستر پمپ

برای تامین حجم مورد نظر آب در ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری، مراکز تفریحی، ورزشگاه‌ها، در صنعت کشاورزی، سیستم‌های آبیاری، در گلخانه‌ها، در مراکز درمانی مانند بیمارستان‌ها، سیستم‌های تصفیه آب، سیستم‌های تبرید، صنایع غذایی، صنایع فولاد، خودروسازی، در مراکز آموزشی و ساختمان‌های مرتفعی که نیاز به افزایش فشار آب دارند، از بوستر پمپ استفاده می‌شود‌. لازم به ذکر است که در سیستم اطفا حریق نیز از این محصول به عنوان بوستر پمپ آتش نشانی استفاده خواهد شد. بنابراین خرید بوستر پمپ آتش نشانی برای سیستم‌های اطفا حریق کاربردی خواهد بود.

اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ

در حالت کلی بوستر پمپ از کنار هم قرار گرفتن تعدادی پمپ که به صورت موازی به هم متصل هستند، تشکیل می‌شود. با کاهش فشار آب، پمپ اول شروع به کار خواهد کرد تا فشار افزایش پیدا کند. اگر در این حالت باز هم نیاز به افزایش فشار آب بود، پمپ بعدی نیز شروع به کار خواهد کرد. این روند آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا فشار مورد نیاز مقصد حاصل شود. در ساخت بوستر پمپ از قطعات و بخش‌های مختلفی استفاده می‌شود. این قطعات شامل الکتروموتور یا دینام، پمپ، مکش، دهش، تابلو برق، مانومتر، پرشر سوئیچ، پرشر ترانسمیتر، شاسی و... است.

الکتروموتور انرژی الکتریکی را به انرژی جنبشی تبدیل خواهد کرد و در حقیقت تامین کننده انرژی مورد نیاز مدار خواهد بود. انرژی جنبشی پروانه پمپ را به حرکت در خواهد آورد.‌

پمپ یکی از اصلی‌ترین اجزای بوستر پمپ است که عامل اصلی انتقال سیال محسوب می‌شود. پمپ‌هایی که در بوستر پمپ قرار می‌گیرند باعث بالا بردن هد و دبی آب خواهند شد.

از دیگر اجزای تشکیل دهنده بوستر می‌توان به بخش مکش و بخش دهش اشاره کرد‌. از نام این قطعات مشخص است که چه کاری را انجام می‌دهند. بخش مکش در این دستگاه آب را وارد سیستم خواهد کرد. این بخش به وسیله اتصالات و شیرآلات به مکش الکتروپمپ و خروجی مخزن ذخیره وصل می‌شود. بخش دهش به وسیله اتصالاتی از خروجی مصرف متصل می‌شود و در حقیقت آب را از سیستم خارج می‌کند.

بدون شک این دستگاه برای هماهنگی و کنترل سیستم مکانیکی و الکتریکی نیاز به تابلو برق دارد. در حقیقت تابلو برق و کنترل نقش بسیار مهمی را در این محصول در برابر نوسانات برق و نوبت عملکرد پمپ‌ها محافظت خواهند کرد. این است که افت فشار آب با نصب یک بوستر پمپ از بین خواهد رفت.

مانومتر در بوستر پمپ وظیفه اندازه‌گیری فشار ورودی و خروجی آب را بر عهده دارد. نقش دیگر مانومتر نشان دادن میزان فشار پمپ‌های مختلف این دستگاه به صورت جداگانه است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این قطعه و یا خرید مانومتور به صفحه لینک شده بروید.

یکی از اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ، پرشر سوئیچ است که حداقل و حداکثر فشار مورد نیاز را کنترل می‌کند.

پرشر ترانسمیتر در بوستر پمپ برای کنترل استفاده می‌شود. البته از این قطعه فقط در بوستر پمپ‌های دور متغیر استفاده خواهد شد.

معمولاً برای اتصال پمپ به الکتروموتور کوپلینگ استفاده می‌شود.

تمام قطعات و اجزای بوستر پمپ در شاسی یکپارچه و مستحکمی قرار می‌گیرند تا هم از ارتعاش جلوگیری شود و هم سیستم یکپارچه باشد.

انواع بوستر پمپ

حالا که به خوبی میدانید بوستر پمپ چیست حتما این سوال در ذهن شما به وجود آمده است که بوستر پمپ چه انواعی دارد؟ در جواب این سوال باید گفت در حالت کلی بوستر پمپ به دو نوع دور متغیر و دور ثابت تقسیم‌بندی می‌شود.

1. آشنایی با بوستر پمپ دور ثابت

این دستگاه در یک سرعت ثابت عمل خواهد کرد و امکان تنظیم سرعت کارکرد در آن وجود نخواهد داشت. معمولاً در این محصول هر پمپ با پمپ دیگر 0.5 بار اختلاف فشار دارد. پرشر سوئیچی که در بوستر پمپ دور ثابت نصب می‌شود، به پمپ‌ها به صورت نوبتی دستور تامین آب مورد نیاز را خواهد داد. در این محصولات میزان فشار آب در یک بازه مشخص به صورت ثابتی خواهد بود و تغییر نخواهد کرد. به همین دلیل است که این نوع پمپ باید با حداکثر توان خود کار کند. پرشر سوئیچ در این نوع پمپ نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

بوستر پمپ‌های امروزی معمولاً از دو کلید فشار استفاده خواهند کرد که یکی از آنها برای حداقل فشار و دیگری برای حداکثر فشار خواهد بود. از مزایای بوستر پمپ‌های دور ثابت می‌توان به سادگی عملکرد آنها، عدم نیاز به کنترل و تنظیم مداوم، هزینه نگهداری کمتر نسبت به بوستر پمپ‌های دور متغیر، کارایی عالی در کاربردهای ثابتی مانند تامین آب منازل اشاره کرد. از بوستر پمپ دور ثابت در سیستم‌های آتش نشانی، سیستم‌های آبیاری و... استفاده می‌شود.

2. آشنایی با بوستر پمپ دور متغیر

از نام بوستر پمپ دور متغیر مشخص است که قادر به تنظیم سرعت عملکرد خود می‌باشد. موتوری که باعث شروع به کار پمپ می‌شود، قابلیت تنظیم سرعت دارد. بنابراین می‌توان سرعت گردش پمپ را بر اساس نیاز فشار آب و جریان مورد نیاز مورد نظر افزایش و یا کاهش داد. این محصول سیستم درایو فرکانس متغیر VDF دارد و می‌تواند سرعت پمپ را توجه به هد و دبی مورد نیاز تغییر دهد.

در این دستگاه برای دریافت اطلاعات و کار کردن پمپ‌ها اینورتر و سنسور مخصوصی به کار می‌رود. در حقیقت اینورتر قابل برنامه نویسی است و شما می‌توانید برنامه متناسب با شرایط مورد نیازتان برای آن تعریف کنید. جالب است بدانید که بوستر پمپ دور متغیر از نظر ظاهری با بوستر پمپ دور ثابت شباهت بسیاری دارد اما در تابلو برق مدل‌های دور متغیر از اینورتر استفاده می‌شود.

ساختمانی را تصور کنید که در آن فقط بعضی از شیرها باز خواهند شد؛ در این حالت پمپ به میزان مصرف ساختمان، مقدار فشار را تعیین خواهد کرد بنابراین حداکثر سرعت و توان خود را به کار نخواهد انداخت. هنگامی که مصرف ساختمان بیشتر شود و تعداد شیرهای بیشتری در آن ساختمان باز شوند، سنسور آن، میزان مورد نیاز را محاسبه و اندازه‌گیری می‌کند و به تابلو فرمان هوشمند می‌فرستد. این عملیات باعث می‌شود که سرعت و قدرت پمپ‌ها کاهش و یا افزایش پیدا کنند و بوستر پمپ متناسب با نیاز ساختمان کار کند. این حالت در بوستر پمپ‌های دور ثابت وجود ندارد.

این محصول دارای مزایایی مانند ثابت ماندن فشار آب سیستم، کاهش استهلاک الکتروپمپ و افزایش طول عمر محصول، کاهش مصرف برق و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، حذف ضربه قوچ، سیستم حفاظتی یکپارچه و ایمن، کاهش استهلاک کوپلینگ و قطعات متحرک الکتروپمپ، حذف منبع دیافراگمی و... است.

آشنایی با انواع بوستر پمپ از لحاظ کاربرد

بر اساس کاربرد می‌توان بوستر پمپ را به انواع آبرسانی و آتش نشانی تقسیم‌بندی کرد. برای آشنایی با بوستر پمپ آبرسانی و آشنایی با بوستر پمپ آتش نشانی در ادامه با ما همراه باشید.

بوستر پمپ آبرسانی

خرید بوستر پمپ آبرسانی معمولاً برای ساختمان‌های اداری، هتل‌ها، ساختمان‌های تجاری، ساختمان‌های مسکونی، مراکز درمانی، ورزشگاه‌ها، سیستم‌های آتش نشانی و هر مکانی که در آن نیاز به فشار آب کافی بیشتری است، پیشنهاد می‌شود. از این محصول برای افزایش فشار آب سیستم‌های آبرسانی استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که برخی از بوستر پمپ‌ها با عنوان بوستر پمپ خانگی تولید می‌شوند که فقط برای افزایش فشار آب در سیستم آب خانگی مناسب هستند.

آشنایی با بوستر پمپ آبرسانی

بوستر پمپ آتش‌نشانی

برای تامین آب با فشار و دبی مورد نیاز سیستم‌های آتش نشانی معمولاً از بوستر پمپ آتش‌نشانی استفاده می‌شود. استفاده از این محصول بسیار ضروری است زیرا تامین آب با فشار مناسب برای اطفاء حریق اهمیت زیادی خواهد داشت. از این محصول بر سیستم‌های آتش نشانی در مناطق صنعتی، فرودگاه‌ها بیمارستان‌ها و برخی از اماکن عمومی نیز استفاده می‌شود. مشخص است که فشار و دبی ایجاد شده در این دستگاه بیشتر از نوع آبیاری می‌باشد. بوستر پمپ آتش نشانی ساخت و ساز با دوامی دارد و دارای قابلیت خود پرایمینگ است. این محصول در شرایط سخت محیطی عملکرد مناسبی از خود نشان می‌دهد.

آشنایی با بوستر پمپ آتش نشانی

نتیجه‌گیری

بوستر پمپ یکی از محصولاتی است که از آن برای افزایش فشار آب استفاده می‌شود. در این مقاله به بررسی این موضوع پرداختیم که بوستر پمپ چیست و چه انواعی دارد. اکنون شما می‌دانید که هر کدام از انواع بوستر پمپ چه کاربردی دارند و برای استفاده در چه مکانی مناسب هستند. مجموعه رایکا صنعت ارائه دهنده انواع بوستر پمپ در برندهای برتر و معتبری مانند پمپیران، آبارا، پنتاکس، داب، لوارا و... است.

شما دوستان گرامی می‌توانید با کارشناسان رایکا صنعت تماس بگیرید و با آنها مشاوره رایگان داشته باشید تا اقدام به انتخاب و خرید بوستر پمپ مورد نیاز خود کنید. به خاطر بسپارید که شما می‌توانید با توجه به نیاز مکان مورد نظر خود، بوستر پمپ مورد نظرتان را با هر برند و هر مدلی به این مجموعه سفارش دهید. رایکا صنعت یکی از برترین فروشندگان انواع پمپ صنعتی در ایران است که محصولات خارجی یا ایرانی مورد نظر شما را با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت ارائه می‌دهد.