اخبار و اطلاعیه ها

راهنمای جداسازی، بازرسی، مونتاژ و تعمیر پمپ های گریز از مرکز

انتشار: دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ بازدید: ۱۲۲۶ بار

-

در این مقاله در ابتدا به بررسی اجزای اصلی پمپ گریز از مرکز و نحوه عملکرد آن پرداختیم. سپس نحوه راه اندازی صحیح پمپ گریز از مرکز را توضیح دادیم.

راهنمای جداسازی، بازرسی، مونتاژ و تعمیر پمپ های گریز از مرکز

این راهنما برای چه کسانی است؟اپراتورهای پمپ و مهندسان کارخانه

هدف از این راهنما: این مقاله دانش لازم را در مورد نحوه عملکرد روان پمپ گریز از مرکز و نحوه تعمیرات اساسی به شما می دهد. پمپ های گریز از مرکز در صنایع مختلفی برای انتقال سریع و مؤثر  سیالات از نقطه ای به نقطه دیگر استفاده می شوند. عملکرد اصلی پمپ‌های سانتریفیوژ بر اساس اصل گردش مایعات است. وقتی مایع وارد پمپ می‌شود، نیروی گریز از مرکز  توسط پره‌های سانتریفیوژ ایجاد می‌شود که باعث جداسازی اجزاء مختلف مایع می‌شود. این پمپ‌ها معمولاً برای انتقال مایعات با فشار و حجم بالا استفاده می‌شوند و در صنایع مختلفی مانند صنایع شیمیایی، داروسازی، غذا و نوشیدنی، و صنایع پزشکی استفاده می‌شوند. این پمپ‌ها از اصول فیزیکی سانتریفوژ برای ایجاد نیروی حرکتی بر روی مایعات استفاده می‌کنند. آنها معمولاً برای انتقال مایعاتی که نیاز به جداسازی اجزاء مختلف دارند، مانند خون، رسوبات، یا ذرات جامد، استفاده می‌شوند.

بررسی اجمالی پمپ های گریز از مرکز

 پمپ های گریز از مرکز انرژی مکانیکی را به انرژی جنبشی تبدیل می کندسپس انرژی جنبشی به سیال جابجا شده منتقل می شودسیالی  که باید پمپ شود از طریق نازل مکش وارد پمپ می شوداز اینجا به مرکز پروانه می رسد پروانه سیال  را به صورت مماس در محیط پمپ می چرخانداین چرخش یک نیروی گریز از مرکز شعاعی ایجاد می کند که به سمت بیرون عمل می کندتیغه های خمیده فشار کمی را در مرکز پروانه ایجاد می کنند و اجازه می دهند سیال  بیشتری از انتهای مکش پروانه کشیده شود نیروی گریز از مرکز، سیال  را از نازل تخلیه خارج می کند.

.پمپ های گریز از مرکز یکی از قدیمی ترین پمپ ها هستند. این تجهیز در اواسط دهه 1800 اختراع شد. جان آپولد شکل فعلی این پمپ ها را طراحی کرد  او پره های مستقیم پروانه را با تیغه های منحنی جایگزین کرد

اجزای اصلی یک پمپ گریز از مرکز

پمپ گریز از مرکز دو جزء اصلی دارد:

  • قسمت دوار از پروانه، شفت و پیچ تشکیل شده است
  • جزء ثابت شامل یاتاقان ها، محفظه و پوشش بدنه است

در عکس زیر اجزای پمپ گریز از مرکز را مشاهده می کنید.

راهنمای گام به گام برای جداسازی، بازرسی، موتاژ و تعمیر پمپ های گریز از مرکز

راهنمای گام به گام برای جداسازی، بازرسی، موتاژ و تعمیر پمپ های گریز از مرکز

 

پمپ گریز از مرکز در کارخانه چگونه کار می کند؟ 

پمپ گریز از مرکز در کارخانه به این شکل کار می‌کند که سیال وارد شده از طریق ورودی به سمت پره‌های گریز از مرکز هدایت می‌شود. با چرخش پره‌ها، نیروی چرخشی در سیال ایجاد می‌شود. این نیرو باعث حرکت سیال با سرعت بالا و ایجاد فشار می‌شود. در این فرآیند، ذرات سنگین‌تر توسط نیروی گردش به دور مرکز گردش کشیده می‌شوند و ذرات سبک‌تر به سمت مرکز هل داده می‌شوند. بنابراین، سیال تحت فشار از خروجی پمپ خارج شده و به محل مورد نظر منتقل می‌شود. استفاده از اصل گریز از مرکز به پمپ سانتریفیوژ گریز از مرکز کمک می‌کند تا کار خود را انجام دهد.

چگونه پمپ گریز از مرکز را به روش صحیح راه اندازی کنیم؟

هدف اصلی این راهنما کمک به تعمیرات اساسی یک پمپ گریز از مرکز توسط خودتان است. قبل از اینکه روش تعمیرات اساسی را بفهمیم، ابتدا نحوه راه اندازی پمپ را به روش صحیح بررسی می کنیم.

  •  شیر مکش (نازل مکش) را باز کنید 
  • اطمینان حاصل کنید که شیر تخلیه (نازل تخلیه) در وضعیت بسته قرار دارد
  •  برق پمپ را خاموش کنید
  • سپس، شفت را به صورت دستی بچرخانید (این شفت بین پمپ و موتور است). بررسی کنید که آیا موانعی وجود دارد. اگر از پمپ های بزرگ استفاده می کنید، ممکن است لازم باشد چند ثانیه پس از چرخاندن شفت منتظر بمانید تا رفتار پمپ را مشاهده کنید 
  • اگر شفت آزاد است (بدون هیچ گونه مزاحمتی)، شیر تخلیه را کاملا ببندید و موتور را روشن کنید
  • به تدریج نازل تخلیه را باز کنید تا کاملا باز شود
  • فشار را بررسی کنید. اگر فشار بیشتر است می توانید با بای پس آن را تنظیم کنید 

این روش راه اندازی پمپ برای پمپ های گریز از مرکز با سیستم های هوادهی خودکار می باشد. اگر پمپ های شما این مکانیسم را ندارند، برای انجام عملیات درست به دفترچه راهنمای پمپ خود مراجعه کنید.

چگونه پمپ سانتریفیوژ را تعمیر اساسی کنیم؟

برای تعمیر پمپ گریز از مرکز بعد از بررسی کامل پمپ، روشنایی دستگاه را بررسی کنید و از وجود هر گونه خرابی در قسمت برقی مطمئن شوید. در صورت وجود خرابی، تعمیرات لازم را انجام دهید یا در صورت نیاز به خرید قطعات پمپ آنها را میتوانید از همین مجموعه خریداری کنید.

اگر برق تنظیماتی برای پمپ دارید، مطمئن شوید که تمام تنظیمات صحیح هستند و در صورت نیاز آنها را تنظیم کنید.

قطعات سایری مانند سیمپوزیوم های گرما، بلبرینگ ها و یا سیستم های مکانیکی دیگر را نیز بررسی کنید و اگر برای تعمیر یا تعویض نیاز دارید، اقدام کنید.

قبل از نصب پمپ برای تعمیر اساسی، دستگاه به طور کامل پاک شود و از وجود خاک و آلودگی های دیگر درون آن جلوگیری نمایید.

در نهایت، پس از تعمیر اساسی، قطعات را دوباره متحرک کنید و از صحت عملکرد صحیح آنها مطمئن شوید. سپس پمپ را با مراحل برعکس تمام کنید و به صورت صحیح و محکم پیچ بگیرید.

دقت کنید که در هر مرحله، ایمنی شخصی خود را در نظر بگیرید و با رعایت دقیق دستورالعمل ها و دستورات تولید کننده، تعمیر اساسی را انجام دهید

چگونه یک پمپ گریز از مرکز را از کاملا باز کنیم، بازرسی کنیم و دوباره سرهم کنیم؟ 

برای تعمیر پمپ گریز از مرکز اول باید بتوانید آن را باز کرده. برای باز کردن پمپ گریز از مرکز و انجام بازرسی و تعمیر، ابتدا از سمت پروانه شروع کنید. با استفاده از یک قرقره، پیچ پروانه را باز کنید. سپس واشر و مهره راهنما را شل کنید و آنها را بردارید. سیل مکانیکی را روی پروانه بردارید و پین راهنمای بلبرینگ را در پشت پروانه بردارید. سپس با استفاده از چکش لاستیکی یا چوبی به آرامی روی شفت ضربه بزنید تا بلبرینگ‌ها و شفت از هم جدا شوند. سپس بلبرینگ‌ها را بررسی کنید و در صورت لزوم، بلبرینگ‌های جدید را جایگزین کنید.

برای تعویض بلبرینگ‌ها، ابتدا شفت را تمیز کنید و سپس آن را روغن کاری کنید. سپس به آرامی شفت را به پشت شیار بلبرینگ مربوطه ضربه بزنید تا بلبرینگ جدید درج شود. قبل از نصب بلبرینگ‌های جدید، شیار را تمیز کنید و آن را به طور کامل روغن کاری کنید. بلبرینگ‌های جدید را در انتهای کوچک نصب کنید و سپس محفظه بلبرینگ را تمیز کرده و به اندازه کافی آن را چرب کنید.

سپس شفت را از سمت پروانه نصب کنید و در صورت نیاز، سیل مکانیکی جدید را نصب کنید. واشرها و مهره‌های حذف شده را نصب کنید و در صورت لزوم، مهره‌ها را سفت کنید. پس از انجام این مراحل، شفت را بچرخانید و بررسی کنید که آیا می تواند به آزادی حرکت کند. سپس تراز بودن پمپ را بررسی کنید و آن را به جعبه بچسبانید.

در نهایت، موتور الکتریکی را سوار کنید و پمپ را به آن وصل کنید. قبل از راه اندازی پمپ، حرکت آزاد آن را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ مشکلی وجود ندارد.

سخن آخر

در این مقاله با عنوان «راهنمای جداسازی، بازرسی، مونتاژ و تعمیر پمپ های گریز از مرکز» به بررسی این پمپ ها و نحوه تعمیر اساسی آنها پرداختیم. در ابتدا به بررسی اجزای اصلی پمپ گریز از مرکز و نحوه عملکرد آن پرداختیم. سپس نحوه راه اندازی صحیح پمپ گریز از مرکز را توضیح دادیم. در ادامه مراحل جداسازی، بازرسی و مونتاژ مجدد پمپ گریز از مرکز را به صورت گام به گام شرح دادیم. در نهایت نیز نکاتی را در مورد تعمیر پمپ گریز از مرکز بیان کردیم.

با مطالعه این مقاله می توانید با نحوه تعمیر پمپ گریز از مرکز آشنا شوید و در صورت بروز مشکل در پمپ های صنعتی خود، آن را در صورت امکان تعمیر کنید و مشکل به وجود آمده را رفع کنید، اگر سوال یا ابهامی دیگر دارید، در زیر کامنت بگذارید تا کارشناسان پمپ ما به شما کمک کنند. اگر فکر می کنید این مقاله برای دیگران مفید  است، لطفا آن را به اشتراک بگذارید و توصیه کنید
 

*توجه داشته باشید که این دستورالعمل ها ممکن است بسته به نوع پمپ شما متفاوت باشد