اخبار و اطلاعیه ها

پمپ روغن داغ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

انتشار: شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ بازدید: ۳۰ بار

-

اگر میخواهید به خوبی بدانید پمپ روغ داغ چیست، در این مقاله به طور مفصل به بررسی این نوع پمپ، انواع آن، کاربردها و ویژگی‌های مهم در انتخاب این محصول پرداخته ایم.

پمپ روغن داغ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پمپ روغن داغ چیست؟ این سوالی است که بسیاری از فعالان در صنایع مختلف با آن مواجه می‌شوند. پمپ روغن داغ ابزاری مهم و کلیدی در صنایع مختلف محسوب می‌شود که به منظور جابه‌جایی و سیرکوله کردن روغن داغ و سیالاتی مانند آن طراحی شده است. پمپ روغن داغ نوعی پمپ گریز از مرکز است می‌تواند سیالاتی با حرارت و دمای بالا را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل کند. در حقیقت این پمپ با قابلیت انتقال سیال در دمای بالا نقش بسیار مهمی را در بهینه‌سازی فرایندهای صنعتی ایفا خواهد کرد. اگر شما قصد خرید پمپ روغن داغ را دارید، در ادامه با ما همراه باشید. مجموعه رایکا صنعت است در این مقاله انواع پمپ داغ را به شما معرفی می‌کند و کاربرد و مزایای را ذکر خواهد کرد.
فهرست مقاله

 

پمپ روغن داغ چیست؟

ممکن است شما دوستان گرامی پمپ روغن داغ را با نام‌های پمپ سیرکوله روغن و یا پمپ انتقال روغن نیز بشناسید. پمپ روغن داغ غالباً یکی از انواع پمپ‌های سانتریفیوژ یا همان گریز از مرکز است که برای انتقال و سیرکوله کردن روغن و آب با دمای بالا کاربرد دارد. ساختار پمپ روغن داغ شبیه به ساختار سایر انواع پمپ‌های سانتریفیوژ است. این محصول دارای ساختار افقی یک طبقه از مرکز با محفظه حلزونی می‌باشد.

در این محصول موتوری الکتریکی، پروانه پمپ را می‌چرخاند. با چرخش آن، روغن داغ یا آب داغ به داخل پمپ کشیده خواهد شد. پره‌هایی که در پروانه وجود دارند، باعث جابه‌جایی این سیال داغ می‌شوند و سرعت و شتاب آن را بیشتر می‌کنند. افزایش سرعت، باعث می‌شود که انرژی جنبشی درون سیال افزایش پیدا کند و انرژی جنبشی به فشار تبدیل شود. در نهایت این فشار، روغن داغ یا آب داغ را با شدت بالایی از منفذ خروجی جریان خارج خواهد کرد. عملکرد روغن داغ به همین سادگی است و این پمپ این‌گونه می‌تواند سیالات با دمای بالا را جابه‌جا و سیرکوله کند.

مشخصات فنی پمپ روغن داغ

همان‌طور که ذکر شد، این پمپ دارای ساختاری افقی و یک طبقه است و از محفظه حلزونی بهره می‌برد. از مشخصات فنی این محصول می‌توان به قابلیت جابه‌جایی روغن داغ تا ۳۵۰ درجه سانتی‌گراد اشاره کرد. عملکرد بهینه این محصول در دمای محیط بین ۱۰- تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد خواهد بود. این پمپ برای سیالاتی با ویسکوزیته تا ۵۰ هزار سانتی پویز مناسب خواهد بود. پمپ روغن داغ می‌تواند نرخ جریان تا ۸۳ هزار لیتر در دقیقه را کنترل کند و قابلیت فشار تا ۵۰ بار را دارد. معمولاً اجزای پمپ روغن داغ از جنس فولاد، چدن و یا استیل ساخته می‌شوند و غالباً اجزای این محصول بر اساس نیاز کاربر قابل سفارش است.

انواع پمپ روغن داغ

حالا که متوجه شدید پمپ روغن داغ چیست، شاید این سوال در ذهن شما به وجود بیاد که این نوع پمپ چه انواعی دارد؟ لازم به ذکر است این پمپ در انواع گوناگون و مختلفی ساخته می‌شود و هر کدام از آنها کاربرد خاص خود را دارند و برای کاربرد خاصی طراحی می‌شوند. متداول‌ترین انواع پمپ روغن داغ شامل پمپ روغن داغ مغناطیسی، پمپ روغن داغ گریز از مرکز، پمپ روغن داغ دنده‌ای و پمپ روغن داغ آهسته است.

پمپ روغن داغ گریز از مرکز

پمپ روغن داغ گریز از مرکز یک محصول رایج است که از مرکز برای جابه‌جایی سیالات با دمای بالا استفاده می‌کند. پمپ روغن داغ گریز از مرکز به طور خاص برای جابه‌جایی و سیرکوله کردن سیالاتی که احتیاج به دبی بالا و فشار معقول یعنی سطح فشار متوسط دارند، طراحی می‌شود.

پمپ روغن داغ مغناطیسی

پمپ روغن داغ مغناطیسی یکی از پمپ‌های گریز از مرکز محسوب می‌شود که از یک کوپلینگ مغناطیسی بهره می‌برد تا نیرو از موتور به پمپ انتقال پیدا کند. کوپلینگ مغناطیسی به موتور این امکان را می‌دهد که بدون تماس فیزیکی با پمپ، نیروی خود را انتقال دهد و همین ویژگی باعث می‌شود که نیازی به استفاده از آب بند مکانیکی و شفت نباشد. در حقیقت طراحی خاص کوپلینگ مغناطیسی باعث می‌شود که نیازی به آب‌بند مکانیکی نباشد و همین مورد باعث کاهش خطر نشت سیال خواهد شد.

پمپ روغن داغ دنده‌ای

پمپ روغن داغ دنده‌ای از چرخ دنده‌های چرخشی برای انتقال سیالات استفاده می‌کند. در حقیقت این چرخ دنده‌ها می‌چرخند و این‌گونه باعث می‌شوند که سیال با دمای داغ به سمت جلو حرکت کند. پمپ روغن داغ دنده‌ای با طراحی خاصی که دارد، توانایی بالایی در کنترل و تنظیم جریان سیالات چسبناک خواهد داشت. جابه‌جایی سیالات چسبناک مثل روغن‌هایی با ویسکوزیته بالا با پمپ‌های معمولی انجام نمی‌شود بلکه برای این کار نیاز به پمپ‌های روغن داغ دنده‌ای است که با توجه به طراحی چرخ دنده‌ای خود می‌توانند این نوع سیالات را انتقال دهد.

پمپ روغن داغ آهسته

پمپ روغن داغ آهسته که آن را با نام پمپ روغن داغ کند نیز می‌شناسند، با سرعت کمی کار می‌کند. همین آرام کار کردن این پمپ و سرعت کمتر آن نسبت به پمپ‌های معمولی باعث می‌شود که سیالات به آرامی و با دقت بیشتری جابه‌جا شوند. این محصول برای کاربردهای طراحی شده است که نیاز به انتقال سیالات به آرامی و بدون ایجاد تنش برشی و یا آسیب به ساختار سیال است. تنش برشی نیرویی است که می‌تواند باعث آسیب به سیالات حساس شود. این پمپ با کارکرد آرام خود می‌تواند تنش برشی را کاهش دهد.

کاربرد پمپ روغن داغ

اکنون که با انواع پمپ روغن داغ آشنا شدید، بهتر است بدانید که این محصول در چه صنایعی کاربرد دارد. این پمپ‌ها برای خنک کاری ماشین‌آلات جوشکاری در صنایع ماشین‌سازی استفاده می‌شوند و این‌گونه می‌توانند به حفظ دما کارایی مناسب تجهیزات، کمک شایانی کنند. در صنایع قیرسازی از پمپ روغن داغ برای پیش‌گرمایش مخازن قیر استفاده می‌شود و همچنین از این محصول برای اجرای آسفالت بهره می‌برند تا دمای مورد نیاز برای فرایندهای تولید را تامین نمایند.

از دیگر کاربردهای این پمپ می‌توان به صنایع لاستیک و پلاستیک برای گرم کردن قالب‌ها در ماشین‌های تزریق پلاستیک و البته تولید فیبر، صنایع نفت و گاز، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی و دارویی، چوب و کاغذ، کارخانه‌های تولید شیشه، صنایع نساجی، سیستم‌های خورشیدی، خشک‌شویی و لباس‌شویی، صنایع تولید مواد شوینده و... اشاره کرد. پمپ روغن داغ در هر کدام از این صنایع کاربرد خاص خود را دارد.

به عنوان مثال از پمپ روغن داغ در صنایع غذایی برای سیستم‌های سرخ کردن مواد غذایی مانند چیپس سیب زمینی، در اجاق‌های مخصوص پخت و... استفاده می‌شود.‌ آنچه اهمیت دارد این است که پمپ روغن داغ در صنایع بسیار مختلفی کاربردی است و نقش جابه‌جایی سیالات در دمای بالا را بر عهده دارد.

مزایای پمپ روغن داغ

از مزایای پمپ روغن داغ می‌توان به نصب و نگهداری آسان‌ محصول، پوشش دامنه وسیع از هد و دبی سیال، پمپاژ سیالاتی مانند روغن و آب با دمای بالا، مقاومت بالا در برابر خورندگی مشتقات نفتی، جریان خروجی یکنواخت و بدون نوسان، قطعات مستحکم در برابر سایش سیالات و حرارت و... اشاره کرد.

جالب است بدانید که این محصول با برندهای معتبر دارای تمامی این مزایا می‌باشد. پمپ روغن داغ پمپیران، ایران البرز، ایران تولید، آبروان از برندهای ایرانی هستند که این محصول را در بهترین کیفیت ممکن تولید می‌کنند. از برندهای خارجی می‌توان به پمپ روغن داغ KSB  آلمان و روغن داغ Norm اشاره کرد از معتبرترین تولیدکنندگان پمپ‌های صنعتی در جهان محسوب می‌شوند و محصولات آنها با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای جهانی و تکنولوژی پیشرفته عرضه خواهد شد.

راه‌اندازی پمپ روغن داغ

بعد از آشنایی با پمپ روغن داغ و مزایای آن میخواهیم شما را با نحوه راه اندازی این پمپ آشنا کنیم. لازم به ذکر است راه‌اندازی پمپ روغن داغ داری چند مرحله است. در مرحله اول باید پمپ را آماده کرد. شما باید در این مرحله محفظه حلزونی پمپ روغن داغ را با روغن پر نمایید و شفت را به آرامی بچرخانید تا پمپ به صورت کامل تخلیه شود. در این مرحله شما باید متوجه شوید که آب‌بند مکانیکی عملکردی مناسب، خوب و قابل اطمینان دارد. سپس باید برای باز کردن دو پوشش بالایی محفظه بلبرینگ اقدام نمایید و روغن خنک کننده را تزریق کنید. برای این کار باید روغن را در یک پوشش بریزید تا از پوشش دیگر بیرون بریزد. در این مرحله نوبت به بستن درپوش‌ها می‌رسد.

مرحله بعد مربوط به گرم کردن پمپ است‌. شما باید پمپ را روشن کنید تا روغن بالا رود و به محدوده ۱۰۰ تا ۱۳۰ درجه سانتی‌گراد برسد. آبی که در روغن وجود دارد به صورت کامل تبخیر خواهد شد و سپس دمای روغن تا دمای کاری افزایش پیدا می‌کند. پس از رسیدن به دمای کاری، باید پمپ را خاموش کنید و به بررسی کوپلینگ بپردازید. شما باید تراز بین محورهای پمپ و موتور را بررسی نمایید و از این موضوع اطمینان حاصل کنید که آنها دارای انحراف زاویه‌ای نیستند. محور پمپ را به آرامی بچرخانید و مطمئن شوید که بدون وجود مقاومت و اصطکاک به راحتی با دست می‌چرخد. با انجام این مراحل می‌توانید پمپ روغن داغ را راه‌اندازی کنید.

نحوه نگهداری پمپ روغن داغ

نگهداری اصولی از پمپ روغن داغ باعث می‌شود که طول عمر این محصول بالا رود. از جمله موارد نگهداری درست این پمپ می‌توان به نصب مناسب آن اشاره کرد. این محصول نباید در فضایی تنگ و کوچک نصب شود. محل قرارگیری پمپ روغن داغ باید دارای شرایط جوی مناسبی باشد و بیش از حد سرد نباشد. به خاطر بسپارید که محل نصب پمپ باید پاکیزه باشد و در آن گرد و غبار آلودگی وجود نداشته باشد زیرا ورود گرد و غبار به این محصول باعث آسیب آن می‌شود.

شما باید پمپ را روی زمین محکم نصب کنید زیرا این محصول دارای لرزش کمی است. از دیگر موارد نگهداری پمپ روغن داغ باید به روغن کاری مرتب یاتاقان اشاره کرد. توصیه می‌شود که به منظور جلوگیری از جام کردن پمپ، هر چند وقت در میان شافت را بچرخانید. شما با رعایت این نکات و نگهداری اصولی از این پمپ می‌توانید طول عمر این محصول را افزایش دهید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم به زبان ساده به شما توضیح دهیم پمپ روغن داغ چیست و سپس به بررسی این نوع پمپ، انواع آن، کاربردها و مزایای این محصول پرداختیم. همانطور که گفته شد، پمپ روغن داغ یکی از تجهیزات حیاتی در بسیاری از صنایع است که برای انتقال و سیرکوله کردن سیالات با دمای بالا به کار می‌رود. اگر شما دوستان گرامی قصد خرید پمپ روغن داغ را دارید، باید هنگام خرید این محصول از رایکا صنعت، با توجه به نیاز خود به نکاتی توجه کنید. بهتر است پمپی که انتخاب می‌کنید، توانایی مدیریت سیالات با ویسکوزیته‌های مختلف مدیریت محدوده دمایی روغن داغ را داشته باشد. به خاطر بسپارید که جنس پمپ روغن داغ شما باید به صورتی باشد که با سیال سازگار باشد‌. با کارشناسان مجموعه رایکا صنعت تماس بگیرید و با آنها مشاوره رایگان داشته باشید تا بتوانید با اطلاعات کامل و آگاهی کافی برای تهیه این نوع پمپ با برند مورد نظرتان از این مجموعه اقدام نمایید.