اخبار و اطلاعیه ها

راهنمای انتخاب شیر برقی صنعتی

انتشار: جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ بازدید: ۱۰۲۸ بار

-

شیر برقی صنعتی ابزاری است که با دریافت جریان برق، مسیر یک سیال را باز و یا بسته می کند. این مقاله به بررسی انواع شیرهای برقی صنعتی، نحوه عملکرد آنها و راهنمای خرید آنها می پردازد.

راهنمای انتخاب شیر برقی صنعتی

شیر برقی یکی از اجزای اساسی و مهم در سیستم‌های کنترل و اتوماسیون می‌باشد که به صورت الکترومکانیکی عمل می‌کند. به همین دلیل است که همواره توصیه می‌شود که در خرید شیر برقی دقت لازم را داشته باشید و نکات مهمی را در انتخاب این محصول در نظر بگیرید. این محصول انواع مختلفی دارد و هنگام انتخاب آن باید به برخی از فاکتورها توجه ویژه‌ای کرد. گروه مهندسی رایکا صنعت که ارائه‌دهنده انواع مختلف شیر برقی می‌باشد، در ادامه، راهنمای خرید شیر برقی صنعتی را در اختیار شما دوستان گرامی قرار خواهد داد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  1. آشنایی با انواع شیر برقی صنعتی و کاربرد آنها
  • شیر برقی با عملکرد مستقیم
  • شیر برقی با عملکرد غیر مستقیم
  • شیر برقی با عملکرد نیمه مستقیم
  1. عوامل موثر در انتخاب شیر برقی صنعتی
  2. شیر برقی صنعتی در صنایع مختلف
  3. مشخصات فنی شیر برقی صنعتی
  • بوبین
  • بدنه اصلی
  1. مزایا و معایب انواع شیر برقی صنعتی
  2. نتیجه‌گیری

 

آشنایی با انواع شیر برقی صنعتی و کاربرد آنها

اگر می‌خواهید برای خرید شیر برقی اقدام نمایید باید انواع آن را بشناسید. این محصول بر اساس نوع عملکرد به سه گروه شیر برقی با عملکرد مستقیم، شیر برقی با عملکرد غیر مستقیم و شیر برقی با عملکرد نیمه مستقیم تقسیم می‌شود.

 

آشنایی با انواع شیر برقی

 

شیر برقی با عملکرد مستقیم

شیر برقی مستقیم  معمولاً برای انتقالاتی با دبی کم استفاده می شود. اصول کار یک شیر برقی با عملکرد مستقیم به این گونه است:

هنگامی که برق وارد  سیم پیچ الکتریکی می شود ، یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد می کند و پیستون را به سمت بالا جذب می کند. این روزنه ورودی را باز می کند و به سیال اجازه می دهد از طریق آن جریان یابد. در این نوع شیر برقی حداکثر فشار کاری و دبی با قطر روزنه ارتباط مستقیم دارد. بنابراین به طور کلی با سیستم هایی با نرخ جریان پایین استفاده می شود.

شیر برقی مستقیم برای کار کردن نیازی به فشار یا اختلاف فشار ندارد، بنابراین می توان از آن با فشار صفر و فشار منفی نیز استفاده کرد. ( شیربرقی مستقیم دیافراگم ندارد و مستقیما پیستون عمل می کند)

این محصول با عملکرد مستقیم به صورتی کار می‌کند که جریان سیال ورودی به صورت مستقیم باعث حرکت دیافراگم و باز و بسته شدن شیر خواهد شد. شیرهای NC یعنی Normally Close از این نوع هستند. یکی از عملکردهای اصلی این محصول این است که می‌تواند به صورت کامل بدون اختلاف فشار کار کند. بنابراین در شیر برقی با عملکرد مستقیم احتیاجی به اختلاف فشار بین ورودی و خروجی نخواهد بود.

آشنایی با شیر برقی با عملکرد مستقیم

عملکرد شیر برقی مستقیم

عملکرد شیر برقی مستقیم

شیر برقی با عملکرد غیر مستقیم

شیر برقی با عملکرد غیرمستقیم که به مدل پایلوت هم گفته می شود به عنوان شیری که با سروو یا پایلوت کار می کند نیز شناخته می شود. به طور کلی، برای کار کردن به حداقل اختلاف فشار در حدود 0.5 بار نیاز دارد. این مکانیسم ، دیافراگم به عنوان یک تقویت کننده عمل می کند، یک شیر برقی کوچک می تواند سرعت جریان زیادی را کنترل کند. شیرهای برقی غیرمستقیم برای کنترل دبی زیاد استفاده می شوند.

در این محصول جریان سیال ورودی باعث خواهد شد که حفره پایلوت باز شود. در این کالا اختلاف فشار ایجاد شده در دو طرف دیافراگم موجب باز و بسته شدن شیر خواهد شد. در حقیقت در شیر برقی با عملکرد غیر مستقیم فضای ورودی و خروجی به وسیله دیافراگم جدا شده است. هنگامی که جریان الکتریکی برقرار خواهد شد، میدان مغناطیسی پیستون را به سمت بالا می‌برد و همین موضوع باعث باز شدن حفره پایلوت و ایجاد اختلاف فشار در دو سوی دیافراگم می‌شود. در این حالت دیافراگم به سمت بالا می‌رود و مسیر عبور باز خواهد شد.

آشنایی با شیر برقی با عملکرد غیر مستقیم

عملکرد شیر برقی غیر مستقیم

شیر برقی با عملکرد نیمه مستقیم

شیر برقی نیمه مستقیم دارای خواص شیر برقی مستقیم و غیر مستقیم است. به همین دلیل می تواند از فشار صفر کار کند و سرعت جریان زیادی را تحمل کند. طراحی شیر برقی نیمه مستقیم عملکرد تقریباً مشابه شیر برقی غیر مستقیم است. دارای یک دیافراگم با دهانه کوچک و محفظه های فشار در دو طرف دیافراگم است. تنها تفاوت در اینجا این است که پیستون برقی مستقیماً به دیافراگم متصل است. هنگامی که برق وارد شیر برقی می شود، پیستون بلند می شود و مواد شروع به جریان می کند. همچنین، این باعث می شود که یک روزنه دوم در دیافراگم که قطر کمی نسبت به روزنه اصلی دارد باز شود. این باعث ایجاد افت فشار در محفظه بالای دیافراگم می شود و همچنین دیافاگم را بالا می برد.

خواص ترکیبی شیر برقی مستقیم و غیرمستقیم باعث می‌شود که شیر برقی نیمه‌مستقیم از فشار صفر کار کند و دبی‌های نسبتاً زیادی را مدیریت کند.

شیر برقی با عملکرد نیمه مستقیم محصولی است که برای انواع سیالات قابل استفاده خواهد بود. در این نوع شیر برقی، جریان سیال ورودی نیرویی را ایجاد خواهد کرد که باعث حرکت کردن دیافراگم و باز و بسته شیر خواهد شد. دیافراگم به پیستون متصل است و وقتی پیستون به سمت بالا حرکت می‌کند دیافراگم هم بالا می‌رود و مسیر عبور باز خواهد شد.

آشنایی با شیر برقی دما بالا

شیر برقی پنوماتیک و شیر برقی دما بالا نیز انواع دیگری از این محصول هستند. از نام شیر برقی دما بالا مشخص است که از آن برای جریان سیالات گرم استفاده خواهد شد. معمولاً این محصولات مقاومت بالایی تا دمای 250 درجه از خود نشان می‌دهند. از شیر برقی پنوماتیک برای تغییر مسیر سیال، قطع و وصل کردن، کنترل فشار، کنترل جریان گازی استفاده می‌شود. در شیر برقی پنتوماتیک نیروی الکتریکی به سلونوئید وارد خواهد شد و میدان الکترومغناطیسی به وجود خواهد آمد. با ایجاد این میدان  الکترومغناطیسی و ایجاد نیروی مکانیکی و حرکت پیستون، مسیر حرکت سیالات در یک جهت یا چند جهت تغییر پیدا می‌کند. از شیر برقی پنوماتیک معمولاً برای هوای فشرده استفاده خواهد شد.

 

آشنایی با شیر برقی دما بالا

عوامل موثر در انتخاب شیر برقی صنعتی

اگر قصد تهیه شیر برقی را دارید، باید بدانید که هنگام انتخاب آن باید به فاکتورهایی مانند نوع سیال، فشار سیال، اندازه شیر، دمای سیال، نوع عملکرد، زمان پاسخ، نوع نصب و موارد این‌چنینی توجه نمایید. حتماً به این موضوع دقت کنید که شیر برقی نسبت به آلودگی بسیار حساس است. نکته مهم دیگر این است که شیر برقی غیر مستقیم برای عملکرد درست به اختلاف فشار دائمی در حدود 0.5 بار احتیاج دارد. این در صورتی است که شیرهای مستقیم و نیمه مستقیم با اختلاف فشار از ۰ بار کار خواهند کرد.

حتماً به این موضوع دقت کنید که شیر برقی باید با نوع سیالی که می‌خواهد آن را کنترل کند، سازگار باشد. به عنوان مثال اگر سیال خورنده‌ای قرار است توسط شیر برقی کنترل شود، این محصول باید در برابر آن مواد مقاومت کافی داشته باشد. این محصول باید تحمل دمای سیال و تحمل فشار سیال را داشته باشد. اندازه‌ای که برای شیر برقی انتخاب خواهید کرد، حتماً باید متناسب با اندازه خط لوله باشد. لازم به ذکر است که شیر برقی باید با نوع عملکرد مورد نظر و نوع نصب مورد نظر سازگاری داشته باشد. بدیهی است که هنگام خرید شیر برقی باید برند آن توجه نمایید تا معتبر باشد؛ هنگامی که به وب‌سایت رایکا صنعت مراجعه می‌نمایید، محصولاتی معتبر با برندهای فوق‌العاده با کیفیتی مانند Alco آلکو، Danfoss دانفوس، Parker و Uni-d را مشاهده خواهید کرد. رایکا صنعت بهترین برندها را به شما دوستان گرامی ارائه خواهد داد.

شیر برقی صنعتی در صنایع مختلف

پیش از خرید ابزار دقیق مانند شیر برقی باید کاربرد آن را نیز بدانید. یعنی باید بدانید که شیر برقی در چه صنایعی کاربرد دارد و در کجا مصرف می‌شود. در صنایع خودروسازی از شیر برقی برای کنترل هوا و کنترل جریان در سیستم سوخت‌رسانی خودرو استفاده خواهد شد. در صنایع غذایی و آشامیدنی برای کنترل جریان آب، روغن و سایر مواد آشامیدنی و غذایی از این محصول استفاده می‌شود.

صنعت دیگری که از این محصول استفاده می‌کند، صنعت ساختمان است. در واقع از شیر برقی برای کنترل جریان گاز و آب در سیستم آب‌رسانی یا سیستم گازرسانی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که شیر برقی برای کنترل جریان آب و فاضلاب نیز در خطوط لوله آب شهری فاضلاب و... استفاده می‌شود. بدیهی است که شیر برقی برای کنترل جریان مواد شیمیایی و نفتی در صنایع پتروشیمی و صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این کالا گاهی در در دیگ بخار در کارخانه‌ها، تجهیزات دندانپزشکی، تجهیزات خانگی، آبیاری قطره‌ای در صنعت کشاورزی نیز به کار می‌رود.

مشخصات فنی شیر برقی صنعتی

برای بازگو کردن مشخصات این محصول ابتدا به ساختار آن خواهیم پرداخت. شیر برقی داری قطعاتی است که اجازه جریان یا قطع جریان را خواهند داد. شیر برقی از دو بخش بوبین و بدنه اصلی تشکیل شده است.

بوبین

بوبین یا سلونوئید برای راه اندازی این محصول به کار می‌رود. این قطعه جریان برق را به انرژی مکانیکی خطی یا دورانی تبدیل خواهد کرد. سنبه فولادی داخل این قطعه قرار دارد که مجرابند داخل شیر را حرکت خواهد داد. یک فنر در این قطعه وجود دارد که بعد از قطع شدن جریان الکتریکی باعث بازگشت سنبه فولادی به موقعیت اولیه خود خواهد شد. قطعاتی که ذکر شد، داخل یک قاب قرار می‌گیرند و این گونه از ورود آب یا گرد و غبار به داخل آن جلوگیری می‌شود. پس اجزای تشکیل دهنده بوبین قاب و سنبه سلونوئید هستند.

بدنه اصلی

قسمت اصلی یا همان بدنه اصلی پایینی شیر برقی است که سیال از آن عبور خواهد کرد. این بخش معمولاً از جنس برنج، آلومینیوم، استنلس استیل و مواد پلیمری باشد. این محصول در مجرای عبوری سیال مجرابندی دارد که باعث قطع یا وصل شدن عبور جریان سیال خواهد شد. این مجرابند در انواع مختلف سوزنی، دیافراگمی و توپی وجود دارد. نوع توپی آن با حرکت دورانی همراه است و شیرهای برقی دیافراگمی و سوزنی حرکت خطی دارند. پس در حالت کلی این محصول دارای بدنه، ورودی، خروجی، بوبین، سیم پیچ، سیم‌های برق، سنبه، فنر و مجرای عبور سیال است.

مزایا و معایب انواع شیر برقی صنعتی

قطعاً این محصول برقی نسبت به انواع دستی و مکانیکی آن متفاوت است و استفاده از آن دارای مزایایی خواهد بود. از جمله این مزایا می‌توان به نیروی اندک برای راه‌اندازی ساز و کار آن، امکان نصب این محصول در مکان‌های خطرناک مانند فضای قابل انفجار یا محیط دارای بخار شیمیایی، کنترل از راه دور، طراحی قدرتمند و سرعت پاسخ‌دهی بالا اشاره کرد. اما آیا این محصول معایبی نیز دارد؟ شاید بتوان این مورد را ذکر کرد که هزینه شیر برقی در مقایسه با شیر دستی بالاتر است. نیاز به اتصال دائمی به جریان برق، رسوب گرفتگی دیافراگم و پارگی آن، عدم امکان باز و بست شیر به صورت دستی، ضعیف شدن بوبین نیز از معایب این کالا محسوب می‌شوند.

نتیجه‌گیری

شیر برقی یکی از تجهیزات ابزار دقیق به شمار می‌رود که کاربردهای بسیار مختلفی دارد. از این محصول در صنایع مختلف بهره می‌برند. شیر برقی در انواع مختلفی با عملکرد مستقیم، عملکرد غیر مستقیم و عملکرد نیمه مستقیم ساخته می‌شود. این محصول دارای یک بوبین و یک بدنه اصلی است که در کنار یکدیگر کار خواهند کرد. مزایا و معایب این محصول را بررسی کردیم و عوامل موثر در انتخاب شیر برقی صنعتی را ذکر کردیم. فراموش نکنید که هنگام خرید این محصول باید به نوع سیال، فشار سیال، ولتاژ بوبین، اندازه شیر، زمان پاسخ، نوع نصب، نوع عملکرد، دمای سیال، اندازه خروجی درجه حرارت کارکرد شیر، جنس شیر و برند این محصول توجه نمایید.
به وب‌‌سایت رایکا صنعت مراجعه نمایید و از انواع تجهیزات اندازه‌گیری و کنترل کیفیت و... دیدن کنید. این مجموعه تمامی محصولات مورد نظرتان را با بالاترین کیفیت، بهترین برندها و بهترین قیمت در اختیار شما قرار خواهد داد. کارشناسان این مجموعه همواره پاسخ‌گوی سوالات شما خواهند بود تا شما دوستان گرامی با آگاهی کافی، اقدام به خرید نمایید.