اخبار و اطلاعیه ها

راهنمای تنظیم ست کنترل پمپ آب

انتشار: جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ بازدید: ۱۳۶۳ بار

-

در این مقاله خواهید فهمید سنت کنترل پمپ آب چگونه تنظیم میشود و پیچ تنظیم آن کجاست و چگونه میتوان کلید اتوماتیک را برای اتومات کردن پمپ و کنترل فشار آب تنظیم کرد.

آموزش تنظیم ست کنترل پمپ آب برای مبتدیان

اگر شما با انواع پمپ آشنایی داشته باشید، احتمالاً می‌دانید که ست کنترل چیست. ست کنترل یا همان کلید اتوماتیک دیجیتال پمپ آب ابزاری است که نقش کنترل جریان و کنترل تعداد روشن و خاموش شدن پمپ و... را بر عهده دارد. در حقیقت از این قطعه الکترونیکی برای اتوماتیک کردن پمپ خانگی، پمپ صنعتی و کنترل فشار مورد استفاده، بهره می‌برند. در ادامه با رایکا صنعت همراه باشید تا متوجه شوید که تنظیم کلید اتوماتیک پمپ چگونه است.

آموزش تنظیم ست کنترل پمپ آب

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • عملکرد ست کنترل پمپ
  • نحوه تنظیم ست کنترل دیجیتال
  • مرحله آخر تنظیم ست کنترل پمپ
  • پیچ تنظیم ست کنترل کجاست؟
  • نتیجه‌گیری

عملکرد ست کنترل پمپ

همان‌طور که شما دوستان گرامی متوجه شدید، ست کنترل یا همان کلید اتوماتیک دیجیتال یک قطعه الکترونیکی برای اتوماتیک کردن انواع پمپ است. حالا که می‌دانید ست کنترل چیست، بهتر است از عملکرد آن نیز اطلاعاتی کسب نمایید. درون ست کنترل پمپ، یک فولوسوئیچ قرار گرفته است که جریان آب را فعال می‌کند و همین امر باعث عملکرد این دستگاه خواهد شد. هنگامی که شیرهای آب بسته می‌شوند، پس از چند ثانیه جریان صفر می‌شود و فلوسوئیچ حرکت نخواهد کرد و ست کنترل پمپ خاموش خواهد شد. اما نحوه تنظیم ست کنترل پمپ آب چگونه است؟

 

تنظیم ست کنترل

تنظیم ست کنترل

نحوه تنظیم ست کنترل دیجیتال

اگر شما تا به حال برای خرید پمپ آب اقدام کرده باشید، احتمالاً می‌دانید که ست کنترل یکی از پرمصرف‌ترین تجهیزات در فرایند نصب پمپ آب است که عملکرد درست آن بستگی مستقیم به تنظیم درست آن دارد. برای اینکه شما دوستان گرامی بتوانید به تنظیم کلید اتومات پمپ آب بپردازید، باید مراحلی را پشت سر بگذارید.

باز کردن شیر یکی از واحدها

مرحله اول این است که شیر یکی از واحدهای ساختمان را تا انتها باز کنید. تفاوتی ندارد که شما شیر آب کدام واحد یا کدام طبقه را باز نمایید. به عنوان مثال شما می‌توانید شیر آب ظرفشویی آشپزخانه را در یکی از طبقات باز نمایید. در هر صورت هنگامی که شما شیر آب را تا انتها باز کردید، پمپ روشن خواهد شد.

بستن شیر خروجی پمپ

در مرحله دوم شما باید به سراغ پمپ آب خود بروید و شیر خروجی آن را به صورت کامل ببندید. در حقیقت با بستن شیر خروجی، ست کنترل خاموش می‌شود.

باز کردن شیر خروجی پمپ آب

در این مرحله یعنی مرحله سوم هنگامی که پمپ از کار افتاد، می‌توانید به مقدار خیلی کمی شیر خروجی پمپ را باز نمایید. به این نکته توجه کنید که به اندازه‌ای شیر خروجی را باز نمایید که مقدار ناچیزی آب از آن خارج شود. با انجام دادن این کار و عبور مقدار اندکی آب از خروجی دستگاه، پمپ دوباره روشن خواهد شد.

تنظیم کلید اتومات پمپ آب

در این مرحله یعنی در مرحله چهارم هوشمندسازی روشن و خاموش شدن پمپ صورت می‌گیرد. اکنون در این مرحله پمپ روشن شده است و شما باید پیچ ست کنترل را خلاف جهت عقربه ساعت یعنی به سمت منفی بچرخانید و باعث شوید در حالی که مقدار اندکی آب از پمپ خارج می‌شود، پمپ روشن نشود. در حقیقت این کار برای جلوگیری از کارکرد مداوم پمپ و مشکلات بعد از آن است. علت این موضوع این است که وقتی پمپ شما در شرایطی که آب کم است، روشن نشود. این‌گونه استهلاک آن پایین می‌آید زیرا پمپ یکسره کار نمی‌کند و هوا نمی‌گیرد.

تکرار مراحل قبلی

در مرحله پنجم شما باید این مراحل را تکرار کنید تا مطمئن شوید که پمپ آب روشن نمی‌شود. اگر پمپ آب شما روشن نشد، نحوه تنظیم اتوماتیک پمپ درست بوده است.

مرحله آخر تنظیم ست کنترل پمپ آب

در مرحله آخر شما باید شیر خروجی پمپ را تا نیمه باز نمایید‌. اکنون پمپ باید روشن شود و روشن شدن پمپ در این مرحله نشان می‌دهد که شما به درستی اقدام به تنظیم کلید اتومات پمپ آب کرده‌اید. اگر پمپ روشن نشد، باید درجه تنظیم ست کنترل را کمی در جهت عقربه ساعت یعنی مثبت بچرخانید تا تنظیم به درستی صورت گیرد.

بهترین محل برای نصب کلید اتوماتیک در پمپ

همانطور که می‌دانید، کلید اتوماتیک (ست کنترل) نقش مهمی در عملکرد صحیح پمپ آب دارد. این قطعه با کنترل روشن و خاموش شدن پمپ، به حفظ فشار آب در شبکه آبرسانی شما کمک می‌کند. انتخاب محل مناسب برای نصب کلید اتوماتیک، از عوامل کلیدی در عملکرد بهینه آن و افزایش طول عمر پمپ است. از این رو بهترین جایی که برای نصب ست کنترل وجود دارد، بلافاصله بعد از خروجی پمپ آب است. این کار به ست کنترل اجازه می‌دهد تا به طور دقیق فشار آب را در خروجی پمپ اندازه‌گیری و کنترل کند.

بهترین محل برای نصب کلید اتوماتیک در پمپ

پیچ تنظیم ست کنترل کجاست؟

مکان دقیق پیچ تنظیم ست کنترل به نوع و مدل ست کنترل بستگی دارد، اما به طور کلی در دو محل رایج یافت می‌شود:

1. روی بدنه ست کنترل:

  • در اکثر ست کنترل‌ها، پیچ تنظیم در سمت چپ یا راست بدنه دستگاه قرار دارد.
  • این پیچ معمولاً با علامت‌های (+) و (-) برای نشان دادن جهت تنظیم فشار آب مشخص شده است.

2. زیر درپوش:

  • در برخی از ست کنترل‌ها، پیچ تنظیم زیر یک درپوش پلاستیکی کوچک قرار دارد.
  • برای دسترسی به این پیچ، باید درپوش را با استفاده از یک پیچ‌گوشتی یا ابزار مناسب، به آرامی جدا کنید.

فراموش نشود در بازار 2 نوع ست کنترل وجود دارد که یکی از انواع آن دارای پیچ تنظیم نیست. مشخص است که این نوع کیفیت پایین‌تری دارد. بنابراین شما دوستان گرامی هنگام خرید ست کنترل، به این موضوع نیز توجه کنید که حتماً دارای پیچ تنظیم باشد. قطعا محصولاتی که دارای پیچ تنظیم هستند، قابل تنظیم می‌باشند و شما می‌توانید تمامی مراحل مذکور را برای تنظیم آن انجام دهید. اگر هم برای شما سوال پیش بیاید که آیا تنظیم کلید اتومات پمپ آب برای همه دستگاه‌ها یکسان است؟ باید بگوییم بله نحوه تنظیم ست کنترل برای همه دستگاه‌ها به همان صورتی است که به شما توضیح داده شد و لازم به ذکر است که نحوه تنظیم ست کنترل چینی با انواع ایرانی یا ایتالیایی یکسان می‌باشد.

نکات مهم:

  • قبل از تنظیم ست کنترل، دفترچه راهنمای آن را به دقت مطالعه کنید.
  • برای تنظیم، از یک پیچ‌گوشتی مناسب استفاده کنید.
  • پیچ را به آرامی و به تدریج بچرخانید و پس از هر بار تنظیم، عملکرد پمپ را بررسی کنید.
  • اگر در تنظیم ست کنترل پمپ آب خانگی مشکل دارید، از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید.

با کمی جستجو و حوصله، می‌توانید پیچ تنظیم ست کنترل را پیدا کرده و آن را به درستی تنظیم کنید.

آموزش تنظیم ست کنترل پمپ آب

نتیجه‌گیری

شما دوستان گرامی با مطالعه این مقاله از رایکا صنعت، متوجه شدید که تنظیم ست کنترل پمپ آب چگونه است. با هم مروری بر مراحل تنظیم آن داشتیم و متوجه شدیم که نحوه تنظیم دستگاه‌های مختلف یکسان می‌باشد. شما دوستان عزیز می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تنظیم ست کنترل مکانیکی و اتومات با کارشناسان رایکا صنعت تماس بگیرید و اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب نمایید. مجموعه رایکا صنعت تأمین‌کننده انواع تجهیزات صنعتی شامل پمپ، ابزار دقیق و... است و شما می‌توانید برای خرید قطعات پمپ در بهترین برندها و بالاترین کیفیت به وب‌سایت این مجموعه مراجعه نمایید. به خاطر بسپارید که کارشناسان رایکا صنعت همواره پاسخ‌گوی سوالات شما دوستان عزیز خواهند بود.