اخبار و اطلاعیه ها

تفاوت پمپ‌های جابجایی مثبت با پمپ‌های سانتریفیوژ

انتشار: یکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ بازدید: ۱۰۲۲ بار

-

در این مقاله‌ مروری بر تفاوت پمپ‌های جابجایی مثبت با پمپ‌های سانتریفیوژ خواهیم داشتیم و این دو محصول را از نظر عملکرد، ساختار، کارایی‌، کاربرد و... مقایسه خواهیم کرد.

تفاوت پمپ‌های جابجایی مثبت با پمپ‌های سانتریفیوژ

پمپ یکی از تجهیزات بسیار مهمی است که در صنایع مختلف از آن استفاده می‌شود. این محصول صنعتی بر اساس فاکتورهای مختلفی در قسمت‌های متفاوتی دسته‌بندی می‌شود که هر کدام از این دسته‌ها، دارای مشخصات و ویژگی‌ها و البته کاربردهای مخصوص به خود هستند. در حالت کلی پمپ وظیفه انتقال سیالات مختلف مانند گازها و مایعات را بر عهده دارد. در صنایع مختلف گاهی نیاز به انتقال سیالاتی مانند آب، گاز، مواد شیمیایی، نفت و... است؛ برای این انتقال از پمپ استفاده می‌شود. این محصول را از نظر عملکرد و ساختار به دو نوع اصلی سانتریفیوژ و جابجایی مثبت تقسیم‌بندی می‌کنند. اما فرق پمپ سانتریفیوژ و جابجایی مثبت چیست؟ اگر قصد خرید پمپ‌ را دارید، با رایکا صنعت همراه باشید تا در ادامه توضیحات بیشتری در مورد این محصولات به شما دوستان گرامی ارائه دهیم تا اطلاعات بیشتری در مورد تفاوت پمپ های جابجایی مثبت با پمپ های سانتریفیوژ کسب نمایید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  1. پمپ گریز از مرکز یا سانتریفیوژ
  2. پمپ جابجایی مثبت
  3. شباهت پمپ سانتریفیوژ و پمپ جابجایی مثبت
  4. تفاوت پمپ جابجایی مثبت با پمپ سانتریفیوژ
  • تفاوت در نحوه عملکرد
  • تفاوت در ساختار
  • تفاوت در ویسکوزیته سیال
  • تفاوت در کارایی
  • تفاوت در کاربرد
  • سایر تفاوت‌ها
  1. نتیجه‌گیری

 

پمپ گریز از مرکز یا سانتریفیوژ

همان‌طور که ذکر شد، ویژگی‌های پمپ گریز از مرکز و پمپ جابجایی مثبت با یکدیگر متفاوت هستند. در پمپ گریز از مرکز یا همان سانتریفیوژ، سیالات با مکانیزم گریز از مرکز به داخل پمپ کشیده خواهند شد و بعد با فشار بالا، تحویل داده می‌شود. از این محصول که تنوع بسیار زیادی دارد، برای انتقال مایعات با فشار و حجم بالا استفاده خواهد شد. پمپ سانتریفیوژ در صنایع نفت و گاز، صنایع شیمیایی، ساختمان‌ها، کشاورزی، فاضلاب و تصفیه آب، معادن و... کاربرد دارد. این محصول برای سرعت دادن به انتقال سیالات افزایش فشار از پروانه استفاده خواهد کرد. در واقع این پروانه پمپ است که نقش اصلی را در این محصول ایفا می‌کند. به خاطر بسپارید که در این محصول، انتقال انرژی به صورت دائم به سیال انجام می‌گیرد.

 

پمپ گریز از مرکز یا سانتریفیوژ

 

پمپ جابجایی مثبت

در این محصول مایعات درون فضای بسته به وسیله مکانیزم جابجایی مثبت به درون پمپ کشیده خواهند شد و بعد با فشار بالا تحویل داده می‌شوند اما یک تفاوت پمپ جابجایی مثبت با پمپ سانتریفیوژ این است که این پمپ برای انتقال مایعات با فشار بالا و حجم کم استفاده خواهد شد و معمولاً در صنایع غذایی و دارویی کاربرد زیادی دارد. فراموش نکنید که انتقال انرژی به سیال در محصول جابجایی مثبت به صورت متناوب انجام خواهد گرفت.

 

پمپ گریز از مرکز یا سانتریفیوژن

 

شباهت پمپ سانتریفیوژ و پمپ جابجایی مثبت

این موضوع درست است که فرق پمپ سانتریفیوژ و جابجایی مثبت زیاد است و هر یک دارای طراحی متفاوتی هستند اما دارای شباهت‌هایی هم هستند که ذکر آنها خالی از لطف نیست. هر دو محصول وظیفه پمپاژ انواع سیالات را بر عهده دارند. امکان ساخت پمپ جابجایی مثبت و گریز از مرکز با جنس‌ها و متریال‌های متنوع وجود دارد. هر دو محصول طیف وسیعی از هد و دبی را پوشش می‌دهند. یکی دیگر از شباهت‌های آنها امکان انتقال سیالاتی با ویژگی‌ها، دماها و جنس‌های متفاوت است. اما حالا باید به سراغ فرق پمپ سانتریفیوژ و جابجایی مثبت برویم و تفاوت‌های آنها را برشماریم.

 

تفاوت پمپ های جابجایی مثبت با پمپ های سانتریفیوژ

 

مروری بر تفاوت پمپ جابجایی مثبت با پمپ سانتریفیوژ

همان‌طور که تا کنون متوجه شدید، فرق پمپ سانتریفیوژ و جابجایی مثبت بسیار است. با هم مروری بر این تفاوت‌ها خواهیم داشت.

تفاوت در نحوه عملکرد

در پمپ سانتریفیوژ برای به جریان انداختن سیال داخل محفظه و انتقال آن از پروانه استفاده خواهد شد. در حالی که در پمپ جابجایی مثبت اجزای رفت و برگشتی مانند دیافراگم، پیستون، پلانجر و اجزای روتاری و... عواملی برای حرکت سیال محسوب می‌شوند.

تفاوت در ساختار

پمپ سانتریفیوژ ساده‌تر از نوع رفت و برگشتی یعنی پمپ جابجایی مثبت ساخته می‌شود و قطعات پمپ گریز از مرکز کمتر است. در حالت کلی پمپ جابجایی مثبت ساختار پیچیده‌ای دارد.

تفاوت در ویسکوزیته سیال

در حالت کلی از پمپ سانتریفیوژ برای پمپاژ سیالات رقیق با ویسکوزیته پایین استفاده می‌شود و هدف از طراحی این محصول نیز همین است. در حالی که از نوع جابجایی مثبت معمولاً برای جابجایی سیالات غلیظ با ویسکوزیته بالا استفاده خواهد شد. در پمپ جابجایی مثبت، سرعت جریان با افزایش ویسکوزیته بیشتر خواهد شد. در صورتی که این موضوع در مورد پمپ گریز از مرکز برعکس خواهد بود.

 

تفاوت ویسکوزیته بین پمپ های سانتریفیوژ و گریز از مرکز

 

تفاوت در کارایی

در پمپ گریز از مرکز، سرعت جریان با تغییر فشار تغییر خواهد کرد اما پمپ رفت و برگشتی سرعت جریان با تغییر فشار ثابت می‌ماند و تغییر نخواهد کرد.

 

تفاوت نرخ جریا با تغییرات فشار بین پمپ جابجایی مثبت و سانتریفیوژ

 

تفاوت در کاربرد

پیش از خرید پمپ سانتریفیوژ یا تهیه محصول جا‌بجایی مثبت باید بدانید اینکه پمپ چه کاربردی دارد، بستگی به سیال خواهد داشت. خصوصیاتی مانند دمای کاری، وجود ذرات جامد در سیال، اسیدی یا بازی بودن، میزان خورندگی و سمی بودن و... عواملی هستند که در نوع کاربرد پمپ تأثیرگذار خواهند بود اما در حالت کلی پمپ گریز از مرکز به علت کارکرد عالی با به دبی‌ زیاد، کاربردهایی مانند در حوزه‌های آتش نشانی، خانگی صنعتی، کشاورزی و... دارد. از پمپ رفت و برگشتی به علت انتقال سیالات غلیظ در حوزه‌های شیمیایی، دارویی، غذایی و... به کار می‌رود. بنابراین می‌توان گفت که از پمپ گریز از مرکز برای دبی‌های بالا و هد کوچک و از پمپ رفت و برگشتی برای تخلیه کمتر و هد بالا استفاده می‌شود.

سایر تفاوت‌ها

جالب است بدانید که پمپ گریز از مرکز در مقایسه با نوع جابجایی مثبت دارای فرسودگی کمتری خواهند بود و به هزینه نگهداری کمتری هم نیاز دارند. پمپ گریز از مرکز دارای راندمان پایینی است. نکته مهم دیگر این است که معمولاً برای مواد حساس از پمپ سانتریفیوژ استفاده نمی‌شود زیرا ممکن است که پروانه به بافت مواد صدمه بزند؛ در حالی که طراحی پمپ جابجایی مثبت به صورتی است که کمترین آسیب را به ساختار سیال خواهد زد. محصول گریز از مرکز به یک پایه سنگین و فضای بیشتری برای کف نیاز خواهند داشت. نوع سانتریفیوژ در حالت استاندارد امکان ایجاد مکش را به خودی نخواهد داشت اما در سال‌های اخیر انواع خودمکش آن نیز طراحی و ساخته شده است.

 

راندمان در مقابل فشار بین پمپ جابجایی مثبت و سانتریفیوژ

 

نتیجه‌گیری

در مقاله‌ای که خواندید با هم مروری برتفاوت پمپ های جابجایی مثبت با پمپ های سانتریفیوژ داشتیم. این دو محصول را از نظر عملکرد، ساختار، کارایی‌، کاربرد و... مقایسه کردیم و مروری بر برخی از ویژگی‌های متفاوت هر کدام از این پمپ‌های صنعتی کاربردی داشتیم. اگر قصد خرید پمپ جابجایی مثبت یا سایر محصولات را دارید، به وب‌سایت رایکا صنعت مراجعه نمایید و از انواع مختلف پمپ‌های جابجایی مثبت مانند دیافراگمی، پیستونی، دنده‌ای و... و انواع مختلف نوع سانتریفیوژ مانند سیرکولاتور، فشار قوی، شناور و... دیدن کنید. به خاطر بسپارید که کارشناسان رایکا صنعت همواره پاسخ‌گوی سوالات شما دوستان گرامی خواهند بود و شما می‌توانید با این کارشناسان مجرب و حرفه‌ای مشاوره رایگان پیش از خرید داشته باشید. برای استعلام قیمت و آگاهی از ویژگی‌های هر کدام از محصولات رایکا صنعت با ما تماس بگیرید.